Ältar du för mycket? Så ändrar du strategi!

Hej läsare...

I somras läste jag i Aftonbladet.se där Charlotta von Zweigbergk skrev så bra om just ältande. Jag har tyvärr inte länken kvar till detta på Aftonbladet.se men jag refererar utifrån utskriften jag gjorde av det hon förmedlade till oss läsare.

Detta har alltså hon skrivit, jag tycker det är tänkvärt och bra därför delar jag detta med er i min blogg.

Ältar du för mycket? Så ändrar du strategi!

  1. Bli rak! Sa din bästa väninna något spydigt? Eller var det menat som ett skämt? Fråga direkt: "Ursäkta , jag förstår inte vad du menar" eller: " Jag grubblar fortfarande på det där du sa (gjorde) - hjälp mig att släppa det"!
  2. Få ur dig frustrationen. Någon är otrevlig, snäser eller bara är dum. Gör fula grimaser bakom surisens rygg (jo, du får), räck ut tungan och säg bläääää - och gå vidare). Det hjälper inte att tjatsa, kanske låter någon bara sitt otyglade temperament gå ut över dig.
  3. Skaffa skinn på näsan. Din chef tillrättavisar dig på ett bryskt, lite okänsligt sätt. Och? Det är sådant som händer - alla. Han/hon kanske hade en dålig dag och var tjurig. Det är bara att svälja, inte så mycket för deras skull som för din egen. Vifta bort incidenten som en surrig fluga och glöm den!
...Men ibland är det faktiskt helt rätt att älta!

Här är svar på tal när någon försöker lägga sin egen skuld som en tyngande sjal över dina axlar.
  1. "Du får ta ansvar för dina känslor"Svara: Lätt att säga för den som sårat dig. Även om det inte var avsiktligt bör man lyssna om man gjort någon ledsen. Din känsla kan inte ha "fel".
  2. "Men guuuuud, vad du är långsint". Svara: Finns det en mall för hur länge man får vara sårad? Ofta behövs förståelse eller förklaring för att känslan ska släppa.
  3. "Vad du är känslig". Svara: Aha, och vem är du att bestämma om hur känsligt som är normalt?
Behöver du fler steg? Här är fem andra sätt att göra slut på ältandet:

Använd symbolik. Blås bort "låtsasdamm": Så borta! Hjälper dig att släppa otrevliga tankar.

Rannsaka problemet. Varför har du fastnat? Är det en stor sak? Hur länge ska det få stanna? Prata gärna högt eller skriv ner hur du tänker.

Offer? No way! Akta dig för tankar som: "Jag har alltid otur" och - "Alla är dumma mot mig". Att tycka synd om sig själv blir lätt en självuppfyllande profetia.

Odla positiva tankar. Tänk på tre bra saker som någon gjort mot dig, tre gånger du fått beröm (även något litet räknas) och tre gånger du blivit riktigt glad. Gör övningen dagligen.

Gör slut med olycksbröder/systrar!

Undvik sällskap där ni gärna vill bräcka varandra med eländeshistorier.

Tre grader av ältande.
  1. Debriefing. En nödvändig och professionell form av ältande. När vi varit med om något chockartad behöver du prata av dig som ett led i en läkande process.
  2. Läkande prata-ut-samtal för att få stopp på en tankekarusell. Genom att tjata, när något större har hänt, får du kläm på vad som egentligen hänt och kan reda ut hur du själv känner.
  3. Meningslöst tjatande. Ett ältande som bara gör dig till offer och som inte är till någon nytta. Händelsen är passerad för länge sedan. Kanske har du verkligen utsatts för orättvisa och kan inte glömma, men för din egen skull bör du släppa och gå vidare.


Visst skrev Charlogga von Zweigbergk bra? Skriv gärna och kommentera vad du tycker om detta.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om