Kanelbullens Dag

Igår var det kanelbullens dag och jag hade inte en enda kanelbulle i frysen :(

Däremot så blev jag bjuden på förmiddagskaffe, kladdkaka och ingefärinkokta päron och grädde hos min granne Elisabeth. Alltid trevligt med spontanfika ;)

Lite fredagsinköp på ICA Maxi blev det när jag var i stan, och en fika hos mor och far efteråt. En julklapp (den första) är fixad... ja det ska börjas i tid *L*. Madde kom dit efter skolan också och även Victoria efter sitt besök hos Speecsavers.

Det plingade tursamt till i mobilen när jag var på väg att åka hemåt. Det var WRAPP som meddelade att två personer gett mig en kanelbulle från Statoil. Jag åkte genast dit och visade min mobil med WRAPP-koden och två nybakade jättebullar blev mina...Tack till er som gav mig dessa gåvor. Madde och jag tyckte de var supergoda!

Väl hemma igen var det att tända i pannan och sen bära in matkassarna. Madde hade jag lämnat av hos sin kompis Frida som bor på vägen hem. De skulle till kyrkan klockan 19.00 där ungdomarna hade någon samling. Härligt!

Jag och Mayah blev själva hela kvällen nästan och jag fixade och förberedde lördagsmiddagen. Det blev Moussaka på potatis och det blev verkligen lyckat resultat. Jag kunde inte vänta utan Madde och jag provsmakade lite när hon kom hem från kyrkan.

Jag kopierade receptet som jag googlade fram hos kokaihop.se. Tryck på "läs mer" så finns receptet där.

Nu är klockan över midnatt och jag har äntligen fått hem Jörgen. 

Han, Marcus och Erik åkte i torsdags kväll upp till Hudiksvall för att hämta hem en riktbänk som Marcus köpt. Många mil blev det och lite tråkigheter med biltranportsläpet på väg hem men nu är de hemma igen - men utan släpet. Det gick sönder i Gävle så det ska visst komma hem på något annat sätt så snart som möjligt.

Nu säger jag God Natt och kramar om dig som läser detta...

Puss och Kram från Neola




Moussaka på potatis


INGREDIENSER

 portioner/st.
12 st potatis
Köttfärssås
2 msk flytande margarin
2 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
500 gram blandfärs
400 gram krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, grovmalen
2 krm kanel, malen
Ostsås
2,5 dl matlagningsgrädde
2,5 msk idealmjöl
0,5 tsk salt
2 dl riven ost
2 st ägg


GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. 2. Hacka löken. Smält margarinet i en gryta. Bryn lök, pressad vitlök och färsen tillsammans på medelstark värme.
  3. 3. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, salt, peppar och kanel. Låt det koka under lock ca 15 minuter.
  4. 4. Ostsås: Vispa ut mjölet med en del av matlagningsgrädden i en kastrull. Tillsätt resten av grädden och låt det koka upp under omrörning. Koka i 3 minuter. Ta kastrullen från värmen. Rör i salt, 1 dl av den rivna osten och de uppvisade äggen.
  5. 5. Skala och skiva potatisen. Lägg 1/3 del av skivorna i en smord ugnssäker form. Täck med hälften av köttfärssåsen och ett nytt lager potatis, resten av köttfärssåsen och sista lagret potatis. Bred över ostsåsen och strö resten av osten över.
  6. 6. Gratinera i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Låt gärna moussakan stå 10 minuter innan servering. Servera gärna med en sallad!

Kommentarer

  1. Näe...Ingen kanelbulle här...
    Tack för receptet :)
    /Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om