Vad kan göra med härligt goda äpplen...

... jo det ska jag berätta. 

Vi har massor av äpplen i trädgården, grannar och vänner har plockat massor och idag när jag var ute i trädgården plockade jag upp några som fallit till marken. De härligt röda äpplena skalade jag (och en del hjälpte pappa mig med), sen gjorde jag en äppelkaka och kokade underbart äppelmos på de äpplen som blev kvar. 



Recept på min äppelkaka:

Ugnsvärme: 175 grader - Varmluft: 175 grader

125 gr margarin eller smör
1½ dl socker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk

Garnering:

3-4 medelstora äpplen
1-2 msk socker
(1 tsk kanel)

* Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
* Smält matfettet och låt det svalna.
* Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölken. Häll smeten i formen.
* Skala ev. äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över sockret och ev. kanel.
* Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter.

Serveras med vispad grädde eller glass.


Så här blev äppelmoset när det var färdigt....så supergott. Nu ska det bara svalna sen ska det i burkar och in i frysen.

Ikväll har ju även DALLAS-såpan börjat igen för en ny säsong... Bra eller dåligt, vad tycker ni?
Jag har alltid gillat Dallas, från det första avsnittet för x-antal år sedan men nu är det Christoffer och John Ross som är hetlevrade istället för deras pappor Bobby och Jr.

Puss & Kram från Neola som också önskar alla en god natt!

Kommentarer

  1. Mumms & Tack så hjärtligt för ditt Recept :)
    Ha en fin Fredag/Kram Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om