Ost till jul...

Jag har testat detta med att göra min "egen" ost. 

Jag och mamma köpte komjölk, ostlöpe med mera för att tillverka ost och ostkakor.

Jag hämtade mjölken på onsdagkvällen och när Madde tagit bussen till skolan på torsdagsmorgonen så åkte jag och hunden in till mamma och pappa. 

Jag skulle göra min ost på 11 liter komjölk och mamma ostkakor på ca 14 liter.

Uppvärmning av mjölken till 25-30 grader.

Jag letade på Internet efter recept och råd när det gäller att ysta hemost. Jag fastnade vid eldrimner.com där de hade en länk till "Grunden för all osttillverkning". Där är 8 steg i tillverkningsprocessen som var till hjälp.

3 matskedar ostlöpte till 11 liter mjölk är tillsatt och här ser ni det har börjat koagulera.
När koaguleringen var klar så skar jag massan i små kuber.

Jag hällde sedan plockan i sill för att vasslen skulle rinna av så bara ostmassan blev kvar. Nu skulle jag tillsatt saltet men så blev inte fallet för mig tyvärr. Jag missade detta totalt.


Sen när all vasslen var borta så smulade jag ner ostmassan i ostformen som jag lagt en kökshandduk i. Jag smulade och pressade, smulade i mera och pressade...och höll på så tills all ostmassa var i formen.


Efter en vändning och byte av bommulshandduk så såg min lilla ost jättefin ut...eller vad tycker ni?


Jag är så jättenöjd med min ost och jag hoppas nu att den lika god som fin ;) Min lilla ost ska "bytas" på morgon och kväll.

Imorgon lördag ska jag lägga den i saltlake i ca 2 timmar. Detta för att få smak på osten samt göra så inte mögelangrepp uppstår. 

När den sedan legat en vecka i formen är det dags att lägga ut den i 10-15 graders kyla för att torka. Sedan kan man skrubba in osten runt om med salt och sedan doppa den i parffin eller ostvax för att förhindra mögelangrepp.

Kram Neola

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om