LCHF-bröd med linfrön och mandel

Detta behövs till 1 avlång brödform:
2 dl mandel
2 dl helt linfrö
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
4 dl valnötter (cirka 150 gr) eller solrosfrön
250 gr kesella, 10 procent
6 ägg

  1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en form med bakplåtspapper.
  2. Mal mandeln i mandelkvarn eller med rivskivan monterad i matberedaren.
  3. Mixa linfröna i en mixer och häll i fiberhusk.
  4. Häll över den malda mandeln och de krossade linfröna i en bunke.
  5. Tillsätt bakpulver, salt, brödkryddor och valnötter/solrosfrön.
  6. Blanda runt.
  7. Häll i kesella och ägg. Rör runt ordentligt så att allt blandas och fördela den ganska kompakta degen i hela formen.
  8. Grädda cirka 60 minuter lågt i ugnen.
Jag hade i 2 dl malda kokosflingor och 2 dl malda solroskärnor istället för 4 dl valnötter. Det blev mycket gott det också.

När brödet svalnat så skar jag i centimetertjocka skivor och la två och två ihop i plastpolie. Det blev 20 skivor på en limpa bröd när jag gjorde det. Fryser man in två och två blir det alltid "färskt" varje dag och jag äter 1 sådan skiva varje morgon på jobbet tillsammans med fet ost eller rökt nötkött.

Värt att prova...jag lovar att du blir inte missnöjd!

Kommentarer

  1. Mumms...Det ska jag testa & jag känner nästan doften av nybakat hihi...
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om