LCHF-pasta, tomatsås och parmesan

Hejsan...

Ikväll har vi varit i Eksjö hos mina föräldrar för att hälsa på dem innan vi åker till husvagnen över midsommar. Mamma hade grillat hamburgare till Jörgen och Madde och till mig och henne hade hon gjort LCHF-pasta och tomatsås. Så otroligt gott detta var...jag njöt verkligen!

Jag vill därför dela med mig av receptet som hon hittat i en LCHF tidning.

Till 4 personer behövs:
4 ägg
125 gr Philadelphiaost eller annan färskost
1/2 dl fiberhusk
1 krm salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Smör eller olja att steka i
2 burkar krossade tomater
1 dl vispgrädde
Salt och peppar
Parmesanost
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa äggen pösigt. Blanda i färskosten, fiberhusket och salt och peppar och vispa så att det blir en slät smet. Låt stå ett par minuter och vispa sedan en gång till.
  3. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och lägg över ett inoljat bakplåtspapper. Kavla försiktigt ut smeten så att den blir så tunn som möjligt.
  4. Grädda med pappret på i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Dra av det översta pappret och skär i tunna skivor/strimlor av pastan.
  5. Hacka löken och riv vitlöken. Hetta upp smöret i en kastrull och fräs löken och vitlöken. Tillsätt de krossade tomaterna och låt det puttra i 10 minuter, gärna längre.
  6. Mixa slätt och tillsätt vispgrädde. Smaka av med salt och peppar. Lägg i pastan i såsen och servera den sedan med riven parmesanost, ruccola och gärna färsk basilika.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om