Sämre säkerhet i husvagnar efter EU-krav

2009-04-11

Sänkta säkerhetskrav befaras ge fler gasololyckor.
EU tvingar Sverige att sänka säkerhetskraven för gasol i husvagnar och husbilar, eftersom inte andra medlemsländer har samma krav på godkännande och besiktningar ses det som ett handelshinder. Både branschorganisationer och Bilprovningen befarar nu fler gasololyckor.

Torbjörn Unosson, Bilprovningen i Jönköping
– Det är lite tråkigt att de tar bort det kravet, det är ju ändå en säkerhetsaspekt, gasol ska man vara försiktig med, säger Torbjörn Unosson är platschef på Bilprovningen i Jönköping.
Vilka risker finns om man hoppar över det här helt och hållet?
– Risken är att det börjar läcka och att man får bränder och till och med explosioner. Slangar blir ju gamla och spricker, det är lätt att man får läckage någonstans, det har vi sett med de tester vi har gjort.

I 15 år har Sverige som enda land inom EU krävt godkännande av gasolen innan en husvagn eller husbil registreras, till det kommer den årliga genomgången på Bilprovningen. Men om ett par veckor är det slut med det. EU har hotat att dra Sverige inför domstol eftersom man anser att de svenska reglerna hindrar den fria konkurrensen.
I stället blir det nu upp till varje husvagnsägare att gå igenom slangar och ventilation, eller att köpa en frivillig kontroll. Sverige har enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, försökt få EU att i stället ta efter de svenska reglerna, men utan framgång.
Torkel Schlegel som är jurist på MSB hoppas ändå att husvagns- och husbilsägarna ska ta ett eget ansvar.
– Vi jämför till exempel med vad som gäller för fritidsbåtar och fritidshus, där det finns mycket gasolinstallationer och där den enskilde själv får utföra kontroll eller kalla på fackman för att få hjälp med besiktning.
Men blir det sämre säkerhet i allmänhet?
– Det är svårt att säga att det blir sämre, men man kan säga att det inte blir säkrare. Men den eventuella marginella sänkning som det blir anser vi att man kan tåla med hänsyn till de alternativ som finns.

Men från branschhåll håller man inte med. Ett spel med människoliv kallar Husvagnsbranschens riksförbund det slopade kontrollkravet, och även Torbjörn Unosson på Bilprovningen befarar fler olyckor.
– Det tror jag nog, nu gäller det alla kollar själva, och för dem som väljer att strunta i det är risken stor.

Daniel Rundqvist daniel.rundqvist@sr.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om