Saablar, vilka eleganta former




Tjuvkika på nya sportiga Saab 9-5

Elegant, sportig och med former som är Saabiska rakt igenom, ja så ser nya 9-5 ut.
Bilen ska presenteras i september. Aftonbladet kan visa bilderna redan i dag.
I höst visas nya Saab 9-5, den första modellen sedan Koenigsegg kom in i ägarbilden, på bilsalongen i Frankfurt. Då skulle de här bilderna bli officiella.
Inte längre mesig
Aftonbladet gjorde en unik allra första provkörning av bilen i våras, men då var den kraftigt kamouflerad, och interiören fick vi inte fotografera alls (läs allt om testet i länken här brevid).
Nu kan vi visa ”allt”.
Karossen är formgiven hos GM i Rüsselsheim under ledning av Saab-designern Antony Lo och den är lika kaxig som egenartad. Borta är det mesigt slätstrukna från 9-5 och 9-3. Nu är det lika Saabiskt som i de läckra konceptbilarnas formspråk.
Fronten domineras av en stor och djup grill med små luftintag på sidorna.
Profilen får karaktär av den sluttande taklinjen och den speciella knycken vid bakluckan.
Och bak gör ett horisontellt ljusband mellan baklyktorna att vi känner igen nya 9-5.
Fem meter större
Nykomlingen är betydligt större än nuvarande 9-5, över fem meter, och det ger ett baksäte för basketspelare.
Men den sluttande taklinjen, som ger bilen ett sportigt kupébetonat utseende, och bakdörrarnas låga skärning gör insteget aningen trångt. Instrumenteringen är klassiskt analog och en klar flirt med arvet från flyget. Det är tydliga runda mätartavlor och Saab har inte fallit till föga för de moderna, men hopplöst icke-ergonomiska multifunktionsvreden.
Ratten har blivit betydligtmindre än i nuvarande 9-5 och nyckeln – den sitter förstås mellan sätena.
Enligt planen börjar nya 9-5 byggas i Trollhättan efter nyår.
Robert Collin

Nya Saab 9-5

BRA FÖR LÅNGA BEN
Baksätet har benutrymme för basketspelare. Och – självklart – dvd-spelare om utsikten blir för trist.
SPORTIGT SLUTTANDE TAK
Sluttande taklinje ger ett sportigt utseende, men bakdörrarnas skärning gör att insteget blir aningen lågt.
INGET TRAMS
Instrumenten är lika tydliga som flirten med flygarvet. Det är runda mätartavlor och analoga instrument. Allt är vinklat mot föraren, ratten har krympt, tramsiga moderniteter som multifunktionsvred saknas och nyckeln – den sitter såklart mellan stolarna.
EGEN IDENTITET
Ett horisontellt band av ljusdioder mellan bakljusen ger nya 9-5 en egen identitet.
FRÄCKT SOM VÄNTAT
Stor och djup grill med små luftintag på sidorna, som vi vant oss med från Saabs fräcka konceptbilar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om