Fläskfilesufflé - recept på en lyckad Trettondagsafton

Detta är ett recept som jag tillagat MÅNGA gånger, jag är ganska trött på den "ärligt" men jag vet att många älskar denna maträtt och min vän Annika skrev i gästboken och undrade över receptet. Här kommer receptet och jag måste erkänna att det är en festlig maträtt och den passar perfekt att bjuda på nu till Trettondagshelgen.

Varsågod!
 
Ris till 8-10 personer
3-4 st fläskfilélängder
1 burk majonnäs
6-8 ägg
5-6 dl vispgrädde
Champinjoner (färska är godast)

 
Gör så här:
  • Skär fläskfilén i tunna skivor och banka ut dem lätt.
  • Stek dem i stekpanna.
  •  Stek champinjoner om så önskas
  • Koka riset och låt det kallna.
Placera det kokta riset i en väl smord ugnssäker form och lägg sedan de stekta fläskfiléskivorna över riset. Om man vill ha champinjoner så lägger man de stekta över filén. 
  • Vispa grädden hårt
  • Dela äggen - vispa vitorna till hårt skum och gulorna lätt med en gaffel.
  • Blanda grädden och majonnäsen och lägg i äggulorna.
  • Sist läggs de vispade äggvitorna i.
Häll smeten i formen och grädda direkt i 200 grader i ca. 15-20 minuter. (Man kan göra den några timmar innan den ska serveras och bara värmas strax innan servering men då faller sufflen ihop lite men å andra sidan så kryper det ner i riset och gör det extra saftigt, vilket jag tycker är godare).

Servera med en god grönsallad och nybakat bröd.

 
Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om