Ullared-Morgan





”Jag jobbar kvar på lagret för att inte bli kaxig”


”Ullared-Morgan” har blivit omåttligt populär efter sin medverkan i dokusåpan ”Ullared” - och han tackar sin kristna tro för att han fick vara med
 
Genom tv-succén "Ullared" har den troende lagerarbetaren Morgan Karlsson plötsligt blivit en av Sveriges mest populära tv-personligheter. Och mest överraskad är Morgan själv.
- Jag trodde att jag skulle bli ett stort hån, säger han.
Kan jag få din autograf?

Vid ingången, i ett slags kundvagnarnas autobahn står Morgan, eller "Ullared-Morgan" som han numera heter i kvällspressen. Han fipplar med en pall full med nyinkomna varor, men har svårt att koncentrera sig. Bredvid honom står ett par förväntansfulla flickor och väntar på den autograf som utlovats från den nykläckta tv-stjärnan.
- Jag kan nästan inte jobba, erkänner han.

Den från tv-serien kända vd:n Boris har nämligen låtit Morgan lämna sitt ordinarie jobb på lagret för att ta klivet upp i butiken, som butiksbiträde.
- Det är väl ingen hemlighet för pressen att Boris tycker att jag har blivit en folkkär person. Då är det bättre om jag jobbar här uppe och går och visar upp mig, säger han.
- Men jag jobbar fortfarande på lagret på förmiddagarna för att inte bli kaxig. Men jag längtar upp hela tiden.

Morgan Karlsson lever i ett himmelrike. Det är i alla fall så han själv beskriver det. För en månad sedan var han okänd. Inte ens de övriga anställda på Ullared visste vem han var. I dag är det annorlunda. Kunderna ber om autografer, kollegerna hälsar glatt och tjejerna som tidigare lyst med sin frånvaro har börjat skicka kärleksbrev. I mängder.

Andra kunde ha blivit bittra. Upplevt att den nyvunna vänskapen luktat falskt. Men inte Morgan.
- Nej. I kyrkan i onsdags var det folk som hälsade på mig och skakade näven. Det har de aldrig gjort tidigare. Och pizzabagaren ropade att han tyckte att det var roligt att baka pizza åt en kändis. Det är en enorm känsla, förklarar Morgan, och kan inte undgå att le så brett att snuset sticker fram under läppen.
Så det är stor skillnad om man jämför med innan serien?
- Ja, nu är kompisarna nyfikna. Och dessutom har man ju blivit attraktiv ute bland tjejerna, och man vore ju dum om man inte spinner vidare på den biten. Men eftersom jag har min kristna tro och grejer är jag lugnare och lite mer försiktig. Jag vill inte bli blåst. Men man kan pratas vid i telefonen och det kan bli en bra kontakt.
- Får jag ta en bild?, frågar en medelålders man samtidigt som han klumpigt försöker få upp sin lilla mobilkamera ur jeansfickan.
Morgan nickar. Bakom dem smyger två tonårsgrabbar fram och fotograferar mannen som fotograferar Morgan.
Jag inser att vi måste fly. Det går inte att prata tro och livet efter serien när de julklappstörstande Ullaredskunderna dyker upp bakom hyllorna likt hackspetten på Kalle Ankas jul. Vi kryssar oss igenom varuhuslabyrinten, och når till slut lugnet uppe på personalvåningen.
- Jag trodde egentligen inte på serien, säger Morgan när lugnet lagt sig.
- Det blir en artikel i Hallands nyheter, tänkte jag. Men plötsligt sa det pang, så var jag poppis, och jag fick åtta, nio löpsedlar.

Redan i första avsnittet i serien "Ullared" proklamerade Morgan att han var kristen. Och vad som då kändes mest som ett förtroligt samtal med en kameraman blev ett vittnesbörd för över en miljon svenskar där Morgan förklarade att "vi som inte riktigt lyckas på jorden eller så, vi kanske får det bättre i himlen".
- Det kom direkt från mitt hjärta. Och det är något som folk har reagerat på från hela landet. Jag fick samtal från DN i Stockholm, och journalister har gråtit tillsammans med mig. Det har de sagt. Att de fick tårar i ögonen när de hörde vad jag sa, förklarar han.
Och det var inte bara journalisterna som blev berörda. Morgan hade med sina försiktiga funderingar och sin hemmasnickrade teologi blivit folkkär. Medan andra deltagare i serien anklagat produktionsbolaget Strix för mobbning har Morgan bara varit nöjd med hur han framställts i tv. Och det tackar han Gud för.
- Jag var rädd att jag bara skulle bli ett stort hån, med rubriker som "Morgan är barnslig", eller andra konstiga grejer. Men inför programmen har jag varit i kyrkan och tillbett Gud. Då har det känts som att Gud har sagt till mig "Det blir bra! Du är nummer ett Morgan! Du är så väl rotad, så det kan inte gå snett."

Det enda som han upplevt som negativt under de senaste turbulenta veckorna var när han i ett av Ullaredsavsnitten "klankade arbetslösheten".
- Då fick jag några svarta rubriker. Det lät som att jag tyckte att det var självklart att alla ska ha jobb, men det var ju inte så jag menade. Då var jag rädd att mitt kändisskap var slut. Men Gud hjälpte mig tillbaka.
Men de som har otur då, är det för att de inte har Gud på sin sida?
- Jag vet inte. De söker ju inte Gud. Sedan finns det ju de som lever ett kanonliv utan Gud. Jag har inte en aning om hur det fungerar. För min del har jag ju haft en kronisk lågkonjunktur när det gäller kärlekslivet. Det har inte funkat för mig. Men samtidigt har jag haft dubbla jobb, sluppit a-kassa, köpt hus innan flickvännen kommer. Det går i vågor, så är livet.
Varför är det då så få som vågar prata om tro anser du?
- Jag vet inte. Men nu har det blivit ett sådant drag kring mig att om jag ska gå på föreläsningar och grejer, så vill jag säga att detta har jag vunnit med Guds hjälp och göra reklam för honom och Svenska kyrkan, säger han.
- Många kolleger har skrattat åt mig och säger att det har ingen betydelse om man går i kyrkan eller inte. Men de har inte upplevt det jag har gjort.
Men varför är det inte fler som tar chansen och går på mässor och gudstjänster?
-Det är lite stelt i Svenska kyrkan. Den kan vara drygt för en annan också, trots att man är van. Sedan är det ju inte så lätt om man inte får några signaler från Gud om att man ska vara kristen. Jag har fått starka signaler. Han har visat mig att allt är möjligt. Jag trodde att jag bara skulle bli känd bland mina syskon, och i går så pratade jag med två tjejer från Lidköping som ser mig som sin största idol.
Varför är det så viktigt för dig att gå i kyrkan?
- Flera saker. Det är viktigt att tacka Gud om det har gått bra under veckan. Förlåtelsen och hela den biten är också viktig. Och tron på uppståndelsen.

Troende har han alltid varit, förklarar Morgan. Men det var först när hans mamma gick bort i sjukdom 1998 som tron verkligen tog fart och fick konsekvenser.
Kyrkan och gudstjänstfirandet blev allt viktigare, och Morgan upplevde att livet gick bättre efter de ständiga gudstjänstbesöken. Men någon kristen gemenskap har han aldrig känt av.
- Nej. Det är dessutom inte så många som går dit jag går, kanske åtta, nio personer. Jag har inte pratat med dem så jag vet inte vad de tänker. När svenska folket går i kyrkan, typ första advent, då håller jag mig borta och går till andra kyrkor där folk inte känner igen mig.

Trots att regnet faller tungt över det gigantiska varuhuset mitt i Ullared ringlar sig kön med kundvagnar långt ut på gatan. Alla vill de handla julklappar till sina närmaste, och har sökt sig till varuhuset för att hitta billiga klappar.

Tv-serien har gjort att försäljningen har ökat med miljonbelopp, hävdar kvällspressen och efter att ha haft problem med att hitta en ledig plats bland tusentals parkeringsrutor är det svårt att säga emot.
För Morgan väntar en lugn jul med syskonen. Det är viktigt att få tid tillsammans nu när båda föräldrarna har gått bort. Men vad som väntar på andra sidan årsskiftet är det ingen som vet. Kanske är Morgan bortglömd då, och media har flyttat sitt strålkastarljus till någon annan.
- Ja, när det tryter, vad händer då? Blir det ett rakt fall eller hur tar jag det då?
Morgan är inte säker. Och ärligt talat så har han inte hunnit fundera nämnvärt mycket på det.
- Det har varit så intensivt att jag inte ens hunnit byta till vinterdäck. Jag brukar vara en lugn och sansad person som förbereder vinterdäcken tre veckor innan, men det har jag helt enkelt inte hunnit med i år.
Vill du att kändisskapet ska fortsätta?
- Jo, det vore roligt i en lite mindre omfattning, man orkar ju inte blir intervjuad varje dag. Men visst skulle det vara kul om det satt kvar lite och att folk hälsar och känner igen mig uppe på varuhuset.

Morgan om julen

Finaste julminnet?
- Det var när pappa var ledig och vi var tillsammans i familjen. Eller när det var snö på julafton, det tyckte jag var fantastiskt.
Har julen blivit för kommersiell?
- Kommersen är något av det viktigaste. Det här med julklappar är en naturlig del och hör julen till.
Vad önskar du dig?
- En storbilds-tv. Men eftersom det har gått så oerhört bra för mig kan jag köpa vad jag vill och därför önskar jag mig inget särskilt.
Den bästa julklappen du fått?
- Dataspelet Nintendo. När jag var liten satt jag och spelade under hela julen och brydde mig inte om att äta julmat eller någonting.
Vill du ge någon en elak julklapp?
- Nej, jag har inga hatmänniskor. Folk är förundrade i tv-serien, "varför blev det Morgan och inte de andra?" Jag brukar tänka att det beror på att de inte är kristna. För det är ju inte konstigt att det går dåligt för dem när de svär och så.

Fakta: Från lagrettill dokusåpakändis

Namn: Morgan Karlsson
Ålder: 36 år.
Familj: Ensamstående.
Yrke: Jobbar på lagret och som butiksbiträde på Gekås i Ullared.
Bor: I Ljungby strax utanför Falkenberg.
Aktuell: En av huvudpersonerna i Kanal 5:s succéprogram ?Ullared".
Källa: Dagen.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om