Dag 4 - Det här åt jag idag

Hur har ni det på det nya året?

Jag har haft en jättebra dag på jobbet. Jag mår som en prinsessa där jag sitter vid mitt skrivbord *L*.

Sen var det ju detta med "dag 4´s inlägg", vad jag har ätit idag. Min middag idag blev faktiskt en ugnsomelett när jag kom hem från vägningen på Viktväktarna. På tal om vägningen så hade jag en liten viktuppgång denna vecka (-0,7 kg) men det är bara att ta nya tag...nästa vägning SKA jag nått mitt 10%-iga delmål...*håll tummarna* mina goa vänner...

Här kommer receptet på:
UGNSOMELETT

4-6 portioner.Tillagningstid 35-40 min. Ugnstemp 200 grader

6 dl mjölk
1 1/2 msk vetemjöl
5 ägg
1 tsk salt

Gräddas i ugnssäker form eller stekpanna. Dubbel sats är lagom att grädda i långpanna(30X40 cm)
Sätt på ugnen. Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning.
Koka upp resten av mjölken. Lyft kastrullen från värmen. Rör ner redningen. Koka upp igen. Låt mjölken svalna av.(om vetemjölet inte kokas med mjölken sjunker det till botten i omeletten)
Vispa ner äggen,ett i taget. Tillsätt saltet. Häll smeten i en smord ugnssäker form eller stekpanna. Grädda i mitten av ugnen tills äggsmeten stelnat,ca 25 min.
Gott med lite hackad tomat och smulad fetaost i också...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Irriterad på all reklam!!!

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om