Ny bil, men väldigt mycket Saab. Saab-älskarna kommer att känna sig hemma i den nya stora 9-5, säger DN:s Jacques Wallner som provkör Saabs framtidshopp i Västergötland. Han ger några exempel: Startknappen sitter i mittkonsollen, nattpanelen finns kvar och självklart har turbons laddtrycksmätare gröna visare. Inredningen i övrigt är prydlig och förarorienterad. Det finns bland annat head up-display, som tillval. Annons: – Men all teknik som sitter i den nya Saaben finns i andra bilar också. Det finns ingen banbrytande teknik i bilen. Den har fina system men inget helt nytt, som inte finns hos andra, säger Jacques Wallner. Han kör den absolut finaste 9-5 man kan tänka sig. Den har en 2,8 liters bensinmotor med turbo på 300 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Newtonmeter. Kraft finns alltså, och styrningen är följsam och chassit fint balanserat. Och så ska det förstås vara. – Det är ju en bil som kostar mer än en halv miljon kronor, det är ingen vanlig Svenssonbil. Men ka...