Inlägg

Visar inlägg med etiketten Träning

Mors Dag

Bild
Denna helg åkte jag och Madde ner till Trummenäs själva, nej inte riktigt själv för vi hade med oss Maddes kompis Frida och så vår hund Mayah så klart 😊.  Idag är det ju Mors Dag och min dag började med en fyrakilometers runda med Mayah i underbart vackert sommarväder. 20 grader och sol vid 9 på morgonen, härligt 😎. När vi kommer hem till Holsby igen så ska jag fira min mamma med fika påbrå altan.  Nu ska jag fixa lite i förtältet innan jag vill sätta näsan mot solen en stund.... Ha det gott mina hjärtevänner ❤️ Var rädd om er....Kram o Puss

Förlåt

Jag ber om förlåtelse till Er som kommer in till min blogg  och ser att jag inte har skrivit några inlägg på några veckor. Jag har egentligen väldigt mycket jag vill skriva om och bilder som jag tagit MEN jag frågar mig själv....varför bloggar du inte då? Tiden, ja den har jag ju haft gott om så det kan jag inte skylla på heller. Men jag ska försöka att bättra mig med mitt skrivande.  Det har hänt mycket sedan sist jag skrev. Jag har fått ett arbete och börjar min anställning nu på måndag den 12 maj :) Jag tränar på gymmet och äter sundare och det har nu visat resultat, minus 16,5 kilo :) Jag har ju mitt slutmål på 65 kilo i sikte...och INGET kan rubba mig från det målet just nu. Fullt fokus framåt alltså. Nu måste jag fortsätta städa och hänga upp tvätt för imorgon kör vi bilen åter igen till vårt vackra smultronställe på Trummenäs Camping utanför Karlskrona. Puss och Kram från en lycklig Neola

TeamSportia

I onsdags var jag och Vickan på TeamSportia i Vetlanda. Affären sålde ut allt med 20-70 % rabatt. Smålänning som jag är, tänkte jag hitta lite träningskläder till en billig peng. Vickan hade kommit före mig till affären och plockat åt sig ett par träningsbyxor och ett linne till mig - i storlek 44 i byxorna och XL i linnet. Vickan tryckte in mig i provhytten och bad mig prova.  Jag var mycket tveksam att jag skulle få på mig storlek 44 men när jag fick på mig dem så brast jag ut i gråt. I glädjetårar. Och till ett så lågt pris. Linnet satt lite stramt men vad gör det, jag ska ju bli mindre och mindre ju ;) tänkte jag. Vilken lycka att kunna köpa kläder till mig på TeamSportia - för första gången :)

Rolig uteträning på Medley

Bild
Igår var jag med på Modal Rehabilitering's sista dag. Vi började kl 9 i Missionskyrkan där vi tillsammans med läkaren och arbetsterapeuten gjorde en avstämning av rehabveckorna. Ulrika, läkaren hade en liten kort föreläsning om att skratt och att gäspa kan förändra dagen. Man frigör "måbra hormon" och endorfiner (om jag inte minns fel). Visst har hon rätt? Det räcker att bara le och "se" glad ut för att må bättre.  Strax efter 11 var det så dags för sista gympasset på Medley. Av oss 7 deltagare blev det bara två kvar, Mats och jag. Personliga tränaren Jonas och Anitha höll i passet som vi dagen till ära skulle hålla utomhus.  Mats och jag fick den allra bästa tänkbara coachning och peppning i träningspasset.....och vi två var helt eniga att dessa två tränare är guld värda! Men nu börjar allvaret för mig. Nu har jag inte rehabgänget med mig mer och jag får klara mig själv.  Men jag är helst säker på att Jonas och Anitha kommer finnas där för mig, på min resa mot ...

Medlemskap på Medley

Bild
Idag registrerade jag mitt medlemskap på Medley i Vetlanda. För 160 kr/månad får jag träna och vara med på gym och vattengympapass måndag-fredag fram till klockan 15.00 - hur mycket jag vill. Jag tog det lite billigare nu när jag är arbetssökande och kan träna på förmiddagarna medan Madde är i skolan. Jag åkte in imorse klockan 9.00 för att ha registreringen klar till Miriam kom till Medley. När hon kom så började vi med att gå på löpbandet. När vi gått i 15 minuter kom även Jenny och vi fortsatte gå i totalt 30 minuter. Jag gick i 30% lutning för att jag skulle förbränna mer kalorier hihi... Sedan gick vi in i EasyLine-rummet och körde styrketräning i 30 minuter.  Efteråt följde jag med Miriam hem och åt en lite sen frukost, så gott det var med kaffe med topp! Puss och Kram från Neola

När vi fick bestämma själva...

Bild
I tisdags var det tisdagen då "vi" som går på MMR-rehab fick bestämma själva vad vi ville göra. Vi bestämde att vi skulle gå med stavarna i elljusspåret strax bredvid Östanåbadet i Vetlanda. Det blev en runda på ca 3 kilometer i kuperad terräng. Efteråt åt vi jättegoda räksmörgåsar som vi åt i "vårt" rum i Missionskyrkan. Vi åt våra smörgåsar och samtalade och reflekterade lite över vår tid i rehaben. Vi ventilerade lite hur vi tyckte veckorna hittintills hade varit, vad som var bra och vad som vi inte tyckte var bra och som de skulle tänka på till nästa rehabgrupp som skulle starta i april. Nästa träff är på imorgon torsdag.

Vattengympa

Bild
Förra onsdagen var det en extradag på MMR-rehaben . Vi träffas ju annars tisdagar och torsdagar men den onsdagen var det lite extra, med föreläsning och vattengympa.  Klockan halv tio var det start på Medley i konferensrummet. Anitha och Jonas hade föreläsning om mental träning . Det var så spännande att lyssna till Anitha när hon berättade om hennes "resa tillbaka efter olyckan" och att hon tillsammans med Jonas på Medley blev frisk med hjälp av både fysisk och mental träning. Lite mer om mental träning kommer i ett senare inlägg. Dagen efter skulle vi ha föreläsning - ergonomi och ett EasyLine-pass på gymmet men jag kom knappt ur sängen och hade huvudvärk, ja värk i hela kroppen. Det fick bli en hemmadag, tyvärr.

Vilken lördagkväll...

Bild
Igår var vi bjudna till våra goa vänner Magnus och Annika i Solberga. Magnus bor med sönerna Emil och Oskar där. Annika bor också där men ibland även i sin lägenhet i Tenhult.  Vi blev bjudna på supergod mat - och dryck, tack tack!  Eftersom det var lördagkväll blev det ju också melodifestivaltittande. Jag måste säga att det var många bra uppträdande och låtar som framfördes denna kväll. Sanna Nielsen var ju kanon och hon gick ju också rakt till finalen. Det bjöds även på (enligt min smak) mindre bra bidrag men smaken är ju som baken... The Refhments var min favorit men tyvärr föll de på mållinjen och kom femma. Synd, de var värda en andra chans iallafall.  Idag har jag varit duktig, har tagit en kort och en längre promenad.  Puss & Kram

Träning på Medley

Bild
Min dag började med en resa till Eksjö för att att genomgå en magnetröntgen av min ländrygg och bäckenbotten kl 8.55. Servar första gången jag gjorde detta och jag försökte tänka på något roligt 😉 medan de körde in mig i tunneln. Jag var tvungen att blunda hela tiden för att inte få panik. Jag klarade av 30 minuters "fotografering" och åkte nöjd hem till Vetlanda igen.  Kl 9 började egentligen min andra dag på   MMR-rehaben, men eftersom jag skulle till Eksjö så fick jag komma lite senare. Jag hann få lite kaffe där och lyssna färdigt på föreläsningen innan det var dags för första träningen på Medley. Vi fick en introduktion hur maskinerna fungerade och hur man skulle använda dem.  EasyLine hette maskinerna och vi genomförde ett pass på ca 60 minuter. Det var bra att en PT visade innan och sedan peppade oss vid de olika maskinerna. 

Solig men isande kall promenad

Bild
Idag, den 23 januari fyller sonen 26 år *GRATTIS*! Eftersom han är sjukskriven överraskade jag honom med att ta med honom till dottern och mågen i Landsbro.  Stannade till på Oscars konditori och köpte vaniljsemlor till oss, och när vi kom till dem drack vi gott kaffe och vi åt semlorna. Jag köpte en sockerfri till mig och den "kostade" mig 200 kcal 😉.  Vi kollade på lite foton från förr som Vickan hade på hårddisken, skrattat glatt ( och jag gråtit inombords) över hur tjock jag ser ut. Men många minnen väcktes till liv och det kändes som igår det hände.  Efteråt gick Vickan och jag ut på en tre kilometers runda i både ner och uppförsbackar *pust*.... Jobbigt var det stundtals men jag joggade lite också, ja du läste rätt hihi. Jag joggade... Men var helt slut när vi kom hem till deras hus igen. Glad att jag klarade av det! Puss & Kram från Neola