Inlägg

Visar inlägg med etiketten Dallas

Vad kan göra med härligt goda äpplen...

Bild
... jo det ska jag berätta.  Vi har massor av äpplen i trädgården , grannar och vänner har plockat massor och idag när jag var ute i trädgården plockade jag upp några som fallit till marken. De härligt röda äpplena skalade jag (och en del hjälpte pappa mig med), sen gjorde jag en äppelkaka och kokade underbart äppelmos på de äpplen som blev kvar.  Recept på min äppelkaka: Ugnsvärme: 175 grader - Varmluft: 175 grader 125 gr margarin eller smör 1½ dl socker 2 ägg 2½ dl vetemjöl ½ tsk bakpulver 2 msk mjölk Garnering: 3-4 medelstora äpplen 1-2 msk socker (1 tsk kanel) * Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. * Smält matfettet och låt det svalna. * Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölken. Häll smeten i formen. * Skala ev. äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över sockret och ev. kanel...