Inlägg

Visar inlägg med etiketten Osttillverkning

Ost till jul...

Bild
Jag har testat detta med att göra min "egen" ost.   Jag och mamma köpte komjölk, ostlöpe med mera för att tillverka ost och ostkakor. Jag hämtade mjölken på onsdagkvällen och när Madde tagit bussen till skolan på torsdagsmorgonen så åkte jag och hunden in till mamma och pappa.  Jag skulle göra min ost på 11 liter komjölk och mamma ostkakor på ca 14 liter. Uppvärmning av mjölken till 25-30 grader. Jag letade på Internet efter recept och råd när det gäller att ysta hemost. Jag fastnade vid eldrimner.com där de hade en länk till "Grunden för all osttillverkning" . Där är 8 steg i tillverkningsprocessen som var till hjälp. 3 matskedar ostlöpte till 11 liter mjölk är tillsatt och här ser ni det har börjat koagulera. När koaguleringen var klar så skar jag massan i små kuber. Jag hällde sedan plockan i sill för att vasslen skulle rinna av så bara ostmassan blev kvar. Nu skulle jag tillsatt saltet men så blev inte fallet för mig tyvärr...