Inlägg

Visar inlägg med etiketten Jul

Julafton 2014

Bild
Efter en lång kväll dagen "dagen-före" julafton blev det då äntligen julafton. Som traditionen är så ska Jussi Björling sjunga "O Helga Natt" tre minuter över midnatt. Då är det jul! Min tanke var att vi skulle se uppesittarkväll med Bingolotto,  jag hade köpt varsin lott. Nu blev det inte så, det drog ut på tiden med köttbullestekning och paketinslagning. Vi hade roligt ändå... En lugn och fin julaftonsmorgon hade vi sen åkte vi till Jörgens storebror där vi varje år traditionellt äter julmat, kollar på Kalle och hans vänner och senare får besök av självaste jultomten. Han delade ut alla paket som låg under granen. Jag som skulle få paket av svägerskan blev jätteglad när jag öppnade paketet. I lådan låg en träalmanacka som jag blev jätteglad. Tänkte ta bild på den imorgon. Ute hade...

Sandsjö Wärdshus

Bild
... där var vi i tisdags kväll och åt julmat tillsammans med familjen, mamma och pappa. Så mycket av god mat, jag tog lite varje gång och gick och hämtade flera gånger istället. Mest blev det gravad lax och sill. Pateen och mycket annat var också jättegott. Kvällen avslutades med en kopp kaffe och ostkaka, godis och struva som efterrätt. Sandsjö Wärdshus kan jag verkligen rekommendera om du vill äta ett mycket gott, stort och vackert julbord med en bra prislapp. Jag och min fina lilla mamma.

Juldagen

Bild
Juldagen 2013 - en familjedag!  Dagen började med att syrran kom till oss med mamma och pappa. Vi fikade lite vid elva och när vi precis börjat fika kom sonen.  Efter fikat började jag och mamma förbereda för julmiddagen. Vi gjorde en Janssons frestelse utan anjovis och kokade lutfisken och vitsåsen till den. Vi skar skinkan och alla små tillbehör medan sonen stekte köttbullar och prinskorv. Dukade gjorde mamma medan jag ställde upp allt fint i köket.  Så äntligen, julmiddag i Holsbybrunn! Syster yster med familj for sedan vidare till vår kusin Jenny och hennes man Patrik. De ville träffa dem och se deras nya hus de flyttat till. Vi andra som var kvar, åt ostkaka med grädde och sylt. Lite Java därtill... Sitter nu trött i både kropp och knopp och myser framför tvn. Just nu är det inget bra program så jag bloggar lite istället.  Vad fick du av tomten? Jag fick bl.a: - en box med Calvin Klein "Euphoria" ♥️ av älsklingen och Madde - en lockborste - två handbroderade duk...